Edgecam helpt Toyota motorsport grenzen te verleggen voor de Dakar Rally

Edgecam CAM software speelt een centrale rol in het snel produceren van hoge precisie onderdelen voor de drie top-presterende Toyota Motorsport 2016 Dakar teams.

De Dakar Rally, vaak gezien als zwaarste motorsport evenement ter wereld, start in Argentijnse hoofdstad Buenos Aires op 2 januari ’16. Toyota motorsport doet mee onder de teamnaam Toyota Gazoo Racing SA

 “Edgecam heeft ons geholpen om ons sign-off proces te versnellen, dit heeft er voor gezorgd dat we al 9 ton onderdelen en materiaal verscheept hadden naar Buenos Aires voor 9 december. Dit is bijna een maand voor de rally. Edgecam heeft een sleutelrol gespeeld om de auto’s op tijd klaar te krijgen voor de rally en om technische grenzen te verleggen.
Glynn Hall, Directeur”

Voormalig Dakar winnaar Giniel de Villiers en zijn navigator Dirk von Zitzewitz zal in de lead auto van het team zitten, dus er is hoop om  de finish posities van de afgelopen 4 jaar te verbeteren, deze waren derde, tweede, vierde en nogmaals derde.

Jarenlange inzet en planning zijn gegaan in de productie van Toyota Gazoo’s drie Hilux auto's voor het evenement en Team Leider Glyn Hall zegt dat het een van de meest succesvolle benzine aangedreven auto’s is die ooit heeft meegedaan aan de rally.

De auto’s zijn ontwikkeld in de Hallspeed hightech werkplaats, op het terrein van het Zuid-Afrikaanse Kyalami race parcours.  Glyn Hall is ook Directeur van Hallspeed. “Elke auto heeft tussen de 4.000 en 5.000 onderdelen. Wij hebben ervaren dat Edgecam voor ons het perfecte, betrouwbare pakket om 80% van deze onderdelen te produceren in ons eigen CNC draai en frees centrum. De snelheid waarmee we precisie onderdelen kunnen maken heeft er toe geleid dat we nu al klaar zijn met het testen voor de race, we hebben onze suspensie configuratie aangepast en vastgelegd voor de Rally.

Deze hoge precisie onderdelen geproduceerd met Edgecam zorgen er voor dat de onderdelen presteren zoals verwacht, ze hebben ook hun sterkte aangetoond door ronde na ronde op de test route te doorstaan. De test route heeft snelle stukken stugge sprongen en zandduinen – de perfecte omgeving om de condities van de race zelf na te bootsen.

Zelfs met deze stand van zaken blijven we de onderdelen verfijnen tot de vlag zwaait bij de start van de eerste etappe. Dit is waarom het zo belangrijk is om de Edgecam software te gebruiken. Van nature zijn race auto’s nooit echt klaar, onderdelen moeten altijd nog aangepast worden. De ontwerpen worden intern gemaakt en gaan naadloos door naar Edgecam. Dit maakt het mogelijk onderdelen nauwkeurig te visualiseren en te analyseren, zo kunnen we snel bepalen welke machine en gereedschappen we gaan gebruiken.

Alle metalen onderdelen worden gemaakt uit massieve blokken (speciaal) alluminium en staalsoorten om sterkte te kunnen waarborgen en gewicht te besparen. Alleen het motorblok zelf is aangeleverd door Toyota in Japan, alle losse onderdelen produceren we zelf. De body van de auto worden gemaakt van ultra lichtgewicht composieten, dat helpt ook het gewicht laag te houden.

In totaal doen er 42 Toyota voertuigen mee in de categorie auto’s en terwijl het overgrote deel van deze auto’s de Toyota Helix Race voertuigen zijn, zijn er maar 3 van deze aangemeld door de officiële  Toyota Gazoo productie.


Over het bedrijf

Naam: Toyota SA Motorsport

Business: Motorsport

Website: http://motorsport.toyota.co.za/

 

Voordelen bereikt met Edgecam

  • Hoge precisie onderdelen nauwkeurig en snel geprogrammeerd
  • Het versnellen van het gereed melden van de onderdelen voor iedere race



 

Vorige  |  Volgende